המרכז האסטרונומי

הקסדה של ת'ור

תחשבו על קסדה של לוחם נורדי, קסדת מתכת עם כנפיים בצדדים – זה מה שאסטרונומים ראו פה 🔭

הקסדה של ת'ור, הידועה בשם NGC2359, היא בעצם ערפילית מרהיבה השוכנת לה בקבוצת הכוכבים "כלב גדול", קבוצה של חורף שניתן לראות בחלק הזה של השנה בערב המוקדם והלילה.
תופעה קוסמית זו, מרוחקת מאיתנו מרחק של 11,960 שנות אור, ומשתרעת על פני כ-30 שנות אור (כ – 283 טריליון ק"מ) – קנה מידה עצום במונחים אנושיים, אך יחסית צנוע במונחים אסטרונומיים. הערפילית חבה את שמה המעניין לדמיון שלה לקסדה של האל הנורדי תור, המאופיינת בצורתה הדומה לקסדה עם הכנפיים בצדדים.

בליבה של קסדת תור נמצא כוכב מסוג "Wolf-Rayet", מסיבי ומרכזי. סוג זה של כוכב נמצא במצב המסמן את השלבים המאוחרים בהתפתחות הכוכבית של כוכבים מסיביים. כוכבי וולף-ראייה ידועים ברוחות סולריות חזקות במיוחד, ופליטה של חלקיקים במהירויות של מיליוני קילומטרים לשעה. רוחות סולריות הן בעצם שטף של קרינת חלקיקים שהכוכב פולט כשהוא מתיך מימן בליבתו. במקרה של קסדת תור, רוחות סולריות אלה מגיבות עם הגז הסובב, ומעצבות את הערפילית ותורמות למראה הייחודי שלה.

המבנים המורכבים של הערפילית מוארים על ידי הקרינה העזה מהכוכב המרכזי. קרינה זו מעוררת את הגזים בערפילית, גורמת להם לזהור בספקטרום של צבעים עזים, בעיקר בגוונים של אדום וכחול. צבעים אלה לא רק מרשימים ויזואלית אלא גם נותנים מידע על הרכב הערפילית והטמפרטורה שלה. הצבע האדום מרמז על נוכחות של מימן והכחול על חמצן. הפיזור והחוזק של הצבעים, יכולים לעיתים להעיד גם על הטמפרטורה של הגז.

קרדיט תמונה – Ritesh Biswas

לקרוא ספר בחלל

אם ממש בא לכם להיות לבד, נגיד, כי אתם רוצים לקרוא ספר… המקום הכי בודד, והכי מרוחק מבני אדם שיש הוא ללא ספק החלל החיצון.

ענקי הגז בעין אינפרא אדומה

ענקי הגז בעין אינפרא אדומה ארבעת כוכבי הלכת הגזיים כפי שנראים מבעד לטלסקופ החלל James Webb.צדק, שבתאי, אורון ונפטון.לכולם טבעות – גם לצדק – והן

כוכבי ניוטרון

כוכב ניוטרון דיברנו על חורים שחורים וממש על קצה המזלג על ננסים לבנים. שתי תופעות אלה נגרמות בזמן מוות של כוכבים. חורים שחורים – כוכבים

הקסדה של ת'ור

תחשבו על קסדה של לוחם נורדי, קסדת מתכת עם כנפיים בצדדים – זה מה שאסטרונומים ראו פה

שאלות? אנחנו כאן לכל צורך

ניתן גם להשאיר הודעה בטופס יצירת קשר: