המרכז האסטרונומי

ליקוי חמה מלא 8 באפריל 2024

בעוד מספר ימים (8 באפריל 2024), מעל יבשת אמריקה, ובעיקר מעל מקסיקו, ארה"ב ובקנדה, יתרחש ליקוי חמה מלא (כשהירח נמצא בין כדור הארץ לשמש, ומסתיר את השמש, כלומר מטיל עלינו צל).


אם תתבוננו בתמונה, הפס השחור זה המסלול שבו הליקוי חמה יהיה "בול" ויסתיר את השמש בצורה מושלמת.

האזור הצהוב בתמונה יקטן ויגדל בהתאמה, לפי השעה וקו-הגובה, וזה האזור שבו הירח יסתיר את השמש באופן חלקי. ככל שיותר מתקרבים למסלול השחור – כך אחוז יותר גדול מהשמש יוסתר ע"י הירח.


המסלול נראה ככה "עקום" בגלל שהמפה של כדור הארץ שאנחנו רגילים לראות בעצם מיישרת פני שטח של כדור, ולכן יש אזורים מתוחים ומכווצים, הקו השחור למעשה – הוא ישר, המפה היא זאת שעקומה!


אז ב-8.4, החל מבערך 19:30 (שעון ישראל) ובגלל סיבוב הארץ (ותנועת הירח) – עד השעה 23:00, תוכלו להתבונן בליקוי החמה, במידה ותהיו ב-Oklahoma, Arkansas, Missouri, Illinois, Kentucky, Indiana, Ohio, Pennsylvania, New York, Vermont, New Hampshire, או Maine.

בנוסף, אזורים ספציפיים ב-Tennessee או ב-Michigan יוכלו גם לראות ליקוי חמה מלא.


תוכלו לראות מפה תלת-מימדית מגניבה שנאסא הכינו לכבוד הארוע, בכתובת

https://science.nasa.gov/eclipses/future-eclipses/eclipse-2024/


מעבר לאירוע אסטרונומי מגניב שבו השמיים בשעות היום מחשיכים באופן רגעי כבשעות הלילה, ליקוי חמה הוא אירוע יקר מפז עבור פיזיקאים, שכן הוא מאפשר לנו באופן נדיר ביותר להסתכל על כוכבים שנמצאים מאחורי השמש, מבלי להסתנוור ממנה.


אבל למה שלא פשוט נחכה חצי שנה, עד שנגיע לצד השני של המסלול שלנו סביב השמש, פשוט? השמש לא תסתיר לנו את הכוכבים, אם נחכה שהיא תצא מתווך הראייה?


הצורך שלנו בלראות כוכבים מאחורי השמש קשור ישירות לתורת היחסות של איינשטיין. לפי איינשטיין, אם נסתכל על הכוכבים שמאחורי השמש בעת ליקוי חמה, הם יראו לנו במקום שונה מהמקום שהם יראו לנו אם נסתכל עליהם ביום אחר בשנה, וזה קורה בגלל שהשמש מאוד מסיבית. היא כל-כך מסיבית, שהיא מעקמת את האור, וגורמת לדברים שנמצאים מאחוריה להיראות עקומים.

כנס SpaceTech 2023

כנס SpaceTech 2023 אתמול השתתפנו בכנס SpaceTech 2023 שנערך בתל אביב. זכינו לפגוש ולשמוע את ראשי תעשיית החלל הישראלית, ולשמוע על התכניות של ישראל לטווח הארוך

מה זה חומר אפל?

שמעתם פעם את הביטוי "חומר אפל"? (באנגלית: Dark Matter).זה נשמע מפחיד, מאיים ומוזר. איך אתם מדמיינים את זה? אולי זה גז שחור? אולי זה בוץ

Arp-142 הפינגווין והביצה

גלקסיות הפינגווין והביצה נפגשות בריקוד קוסמי מרתק. גילוי זה מספר סיפור של יצירה, עקמומיות וכוחות נסתרים

האבל מול ווב מתחרים על הגלקסיה NGC1566

חוזרים לגלקסיות והיום אחת המרהיבות ביותר שיש – גלקסיית המערבולת או בשם הקטלוגי הקליט – M51גלקסיה זו היא אחת הנצפות, המצולמות והנחקרות ביותר. היא קרובה

שאלות? אנחנו כאן לכל צורך

ניתן גם להשאיר הודעה בטופס יצירת קשר: