המרכז האסטרונומי

גלקסיית המערבולת - צלילת עומק

חוזרים לגלקסיות והיום אחת המרהיבות ביותר שיש – גלקסיית המערבולת או בשם הקטלוגי הקליט – M51
גלקסיה זו היא אחת הנצפות, המצולמות והנחקרות ביותר. היא קרובה יחסית, רק 23.16 מיליוני שנות אור מאיתנו בקצה הידית של דובה הגדולה.
 
הגלקסיה מתאפיינת במבנה ספיראלי מסודר, גרעין בהיר מאוד והמון אזורי יצירת כוכבים – הכתמים האדומים בזרועות. קוטרה הוא כ 60,000 שנות אור. לא מהגלקסיות הגדולות ביותר אבל היא הראשונה שסווגה כגלקסיה ספירלית.
 
גרעין הגלקסיה בהיר בצורה ניכרת מהממוצע, מה שמעיד שהחור השחור שבמרכזה פעיל וסביבו ישנו חומר רב שמסתובב במהירויות גבוהות מאוד. תנועה זו גורמת לחימום החומר ולבוהק החזק, ביחוד באור אולטרא סגול.
 
בגלל הטמפרטורות הגבוהות לא נוצרים כוכבים חדשים באזור הזה.
 
סביבתו של חור שחור מסיבי פעיל מסוג זה יכולה להגיע לבהירות הכוללת של כל גלקסיית שביל החלב!
מצד ימין למעלה ניתן לראות מעין ענן שכאילו נוגע בזרוע העליונה. זו גלקסיה אחרת בשם NGC5195. שתי הגלקסיות נמצאות באינטראקציה כבידתית שבסופו הן יתמזגו.
 
בתמונה ברור מאוד מה השפעות הקרבה בין הגלקסיות – הזרוע העליונה של הגלקסיה הגדולה נמשכת לכיוון הקטנה יותר והגז שם מתפזר. הגלקסיה הקטנה יותר איבדה כל מבנה מסודר והכוכבים שלה מפוזרים לכל עבר.
 
בנוסף ניתן לראות שהזרוע השניה גם היא מופרעת ולשונות של גז ואבק נמשכים כלפי הגלקסיה הקטנה.
כל הערבול הזה של גז ואבק גורם ליצירה מוגברת של כוכבים.
 
המפגש הראשון בין הגלקסיות אירע לפני כ 600 מיליון שנים ובו הגלקסיה הקטנה עברה דרך הגדולה ובכך תרמה לצורתה הספיראלית ויצירת הכוכבים המוגברת. כוח המשיכה בין השתיים לא נתן להן להפרד והן חלפו אחת ליד השניה שוב לפני כ 80 מיליון שנה.
 
תכיפות המעברים תלך ותגבר עד למיזוג מלא של השתיים.זהו אובייקט חובה לצפייה והוא נראה יפה מאוד בטלסקופים בינוניים וגם קטנים יחסית. בטלסקופים גדולים כמות הפרטים שניתן לראות וויזואלית פשוט מדהימה!
 
קרדיט: NASA, ESA, S. Beckwith (STScI), and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

כוכב הלכת מאדים

אומרים שלום למאדים אומרים שלום לשכן הקרוב מאדיםכמה קרוב? המסלול של מאדים מרוחק 54.5 מיליון קילומטרים ממסלולו של כדור הארץ והוא כוכב הלכת השני בקירבתו

שבוע ירחים – צדק

שבוע ירחים – ירחי צדק אם בשבוע שעבר היה ליקוי חמה ששבה את תשומת הלב של כולנו, השבוע אנחנו ניתן את תשומת ליבנו לירחים השונים

ענקי הגז בעין אינפרא אדומה

ענקי הגז בעין אינפרא אדומה ארבעת כוכבי הלכת הגזיים כפי שנראים מבעד לטלסקופ החלל James Webb.צדק, שבתאי, אורון ונפטון.לכולם טבעות – גם לצדק – והן

שבוע ירחים – ירחי שבתאי

מה סופו של כל ירח? יש שתי אופציות. הירח אמנם מסתובב סביב כוכב הלכת, אבל המעגל הזה לא *מושלם* וזה אומר שהירח או מתקרב טיפה

הקסדה של ת'ור

תחשבו על קסדה של לוחם נורדי, קסדת מתכת עם כנפיים בצדדים – זה מה שאסטרונומים ראו פה