המרכז האסטרונומי

צה"ל מוציא לדרך את מנהלת החלל הראשונה

זהו זמן מרתק בתולדות צה"ל, עם ההכרזה על הקמת מנהלת החלל החדשה בפברואר 2024, אשר מציבה את ישראל על מפת החלל הבינלאומית. אבל, מה בדיוק עומד מאחורי יחידה זו, ולמה היא כה חשובה לביטחון הלאומי של ישראל?

בפשטות, מנהלת החלל נועדה לאגד ולקדם את כל הפעילויות של ישראל מחוץ לאטמוספרה. היא מורכבת משני מדורים עיקריים: פרויקטים לוויניים ושיתופי פעולה בין חיל האוויר למערכת הביטחונית. ההכרח בכך נובע מההבנה שזירת הלחימה המודרנית אינה מוגבלת רק לגבולות המדינה, אלא יכולה להתפשט גם לחלל.

אחת המטרות העיקריות של היחידה היא להעלות את המודעות לחשיבות החלל ולהדגיש איך הוא קשור לשאר היחידות. הרעיון שהחלל "רק כ-100 קילומטר מפה" מסייע להפוך אותו לנושא קרוב ומובן יותר לכולנו. הוא ממחיש איך שימושים שלנו היומיומיים, כמו ניווט בטלפון, תלויים בחלל.

ההקמה של המנהלה בעת מלחמה משקפת גם הכרה בצורך לחשוב קדימה ולהתכונן לאיומים עתידיים. כמו כן, היא מסמלת את התפיסה שחלל הוא לא רק זירה עתידית אלא גם חלק בלתי נפרד מהגנת המדינה כבר היום.

מנהלת החלל מבטיחה להוות גשר בין האתגרים הביטחוניים המסורתיים לבין הדור החדש של איומים והזדמנויות בחלל, וכל זאת תוך יצירת שיתוף פעולה הדוק בין כל גורמי הביטחון. בהחלט זמן להתרגש מהפוטנציאל של ישראל להיות כוח עולמי בתחום החלל.

פנים גלקטיות בחלל?

ביקום הקדום, התנגשויות של גלקסיות היו תופעה די שכיחה שיצרה המוני מבנים מורכבים, אך התנגשויות ישירות כמו זו שיצרה את מערכת "ארפ-מדור" שבתמונה (AM 2026-424),

שבוע ירחים – ירחי שבתאי

מה סופו של כל ירח? יש שתי אופציות. הירח אמנם מסתובב סביב כוכב הלכת, אבל המעגל הזה לא *מושלם* וזה אומר שהירח או מתקרב טיפה