המרכז האסטרונומי

צלילת עומק נוספת אל איו, ירחו של צדק

התמונה המסקרנת שאנו רואים פה, היא לא ציור אלא צילום מצלילת עומק נוספת אל איו, ירחו של צדק

ב-3 בפברואר השנה (2024), חללית ג'ונו של נאס"א ערכה טיסה קרובה שנייה אל ירחו הגעשי של צדק, איו. הטיסה הזו הביאה את החללית למרחק של כ-1,500 קילומטרים מפני השטח של איו, והיא נועדה לספק הצצה חדשה אל מנגנון ה"געשיות" שלו ולבדוק האם קיים ים של מגמה מתחת לפני השטח הסלעיים וההרריים שלו. דמויות חדשות שצולמו במהלך הטיסה זמינות כעת לציבור הרחב.

כלי הצילום העיקרי של ג'ונו, ה-Junocam, תפס תמונות מרהיבות של פני השטח המנוקבים של איו והציג פרטים מדהימים על הגעשיות הפעילה של הירח. התמונות הללו הן חלק ממחקר המנסה לקבוע אם ההתפרצויות הגעשיות באיו מופעלות על ידי ים גלובלי של מגמה הנמצא מתחת לפני השטח. מודלים גאולוגיים עדכניים מניחים שים זה נוצר כתוצאה מגמישות גיאותית בפני השטח של איו, הנגרמת על ידי האינטראקציה עם הכבידה העצומה של צדק. על פי מחקרים גיאולוגיים, הגעשיות הפעילה על איו יכולה להסביר הרבה על תהליכים דומים בכוכבי לכת אחרים ואף על כדור הארץ עצמו.

החללית ג'ונו, שנמצאת במשימה ארוכה מאז 2021, עושה טיסות צמודות לחלק מירחי יופיטר הגדולים, כולל גנימיד, אירופה, ואיו, ולוכדת תמונות מדהימות במהלך טיסות אלה. משימתה של ג'ונו מתוכננת להמשיך להסתובב סביב צדק מקוטב לקוטב עד ספטמבר 2025, ויתכן שתוארך עוד, כל עוד הקולטים הסולאריים שלה ממשיכות לספק לה אנרגיה.

קרדיט תמונה – NASA/SwRI/Juno/Jan Dryák (CC BY 3.0)

 

נחיתה פרטית ראשונה בהיסטוריה (חצי) מוצלחת על הירח

בפריצת דרך חסרת תקדים, חברת Intuitive Machines הפכה לראשונה להנחית גשושית פרטית על הירח. עם תקלות והצלחות, "נחת-הירח אודיסוס" נועדה לפתוח עידן חדש של חקר החלל. מה השלכות המשימה המהפכנית הזו על עתיד תעשיית החלל וחיינו על כדור הארץ?

לקרוא ספר בחלל

אם ממש בא לכם להיות לבד, נגיד, כי אתם רוצים לקרוא ספר… המקום הכי בודד, והכי מרוחק מבני אדם שיש הוא ללא ספק החלל החיצון.

תחנת החלל הבין-לאומית

שטה לה בגובה של 400 קילומטר מעל פני הים, תחנת החלל הבינ"ל היא מופת להישגיות אנושית ושיתוף פעולה. בואו ונלמד כמה דברים בסיסיים עליה!

השמש אצלנו במצפה – 18/4/2023

השמש אצלנו במצפה – 18/4/2023 תוך כדי ההמתנה לשיגור החללית של SpaceX הספקנו לגנוב שתי תמונות של השמש שלנו.השמש ממשיכה להתקדם לשיא מחזור הפעילות שלה

שבוע ירחים – ירחי שבתאי

מה סופו של כל ירח? יש שתי אופציות. הירח אמנם מסתובב סביב כוכב הלכת, אבל המעגל הזה לא *מושלם* וזה אומר שהירח או מתקרב טיפה