המרכז האסטרונומי

גלקסיה לא סדורה שצילם טלסקופ החלל האבל

NGC7292 היא גלקסיה די מפוזרת ועל כן מסווגת כגלקסיה לא סדורה.

הגלקסיה נמצאת במרחק של כ 44 מיליון שנות אור ובתמונה ניתן לראות כוכבים מגלקסיית שביל החלב ועוד כתמים רבים של גלקסיות מרוחקות הרבה יותר.

NGC7292 אמנם חסרה את המבנה הספירלי או האליפטי של גלקסיות "רגילות" אבל ניתן להבחין שבליבה ישנו מבנה דמוי מוט שנמתח מימין לשמאל. זה מאפיין לא שכיח בגלקסיות לא סדורות ולרוב ניצפה בגלקסיות ספירליות (כמו שביל החלב).

למרות מרחקה היחסית קרוב אלינו, בהירות הגלקסיה נמוכה מאוד ולרוב קשה להפרדה מהרקע. זה נובע מכיוון שגלקסיה זו מכילה כמות גדולה מאוד של גז לעומת כוכבים וגז מאיר בעוצמה פחותה הרבה יותר.

טלסקופ החלל האבל צפה בגלקסיה הזו כדי לתת הבנה טובה יותר לגבי ההשלכות של סופרנובה לאחר מספר שנים. סופרנובה התגלתה בגלקסיה הזו בשנת 1964 ומחקר של הסביבה המיידית של הסופרנובה עוזרת לחוקרים להעריך טוב יותר את גודל הכוכב שהתפוצץ. בנוסף, מחפשים האם לאותו כוכב היה שותף – כוכב קטן יותר שאולי שרד את הפיצוץ. הסיכוי שהיה כוכב נוסף הוא גבוה מאוד מאחר ויותר מחצי מהכוכבים ביקום הם כוכבים כפולים – שתי שמשות ואף יותר שחגות אחת סביב השניה. הסיכוי שהכוכב השכן (אם אכן היה) גם שרד את הפיצוץ תלוי כמובן במרחקו מהכוכב הראשי.

טלסקופ החלל האבל, למרות גילו המתקדם (מעל 30) ממשיך לספק הצצות משוגעות אל היקום שלנו

הכירו את גלקסיית הקוברה והעכבר

אחת מהגלקסיות היפות והייחודיות ביותר, הינה גלקסיית הקוברה והעכבר. היא ידועה בשמות שונים כמו NGC 2442/43, AM 0736-692, ו-ESO 59-8. הגלקסיה הזאת נמצאת בקבוצת הכוכבים

גלקסית אנדרומדה

השכנה הקרובה – אנדרומדה גלקסיית אנדרומדה היא הגלקסיה הגדולה הקרובה ביותר אלינו – במרחק של רק 2.5 מיליון שנות אור (מהירות האור – 300,000 קילומטר

האם מצאנו את הגלקסיה המושלמת?

האם מצאנו את הגלקסיה המושלמת? אי שם בשמיים ליד קבוצת הכוכבים "הנחש", ניתן למצוא גוף בעל צורה סופר יוצאת דופן שמרחף לו בחלל הבין גלקטי.

שאלות? אנחנו כאן לכל צורך

ניתן גם להשאיר הודעה בטופס יצירת קשר: