המרכז האסטרונומי

שילוב כוחות של הטלסקופים המתקדמים ביותר

שילוב כוחות של הטלסקופים המתקדמים ביותר מספק תוצאות מעניינות ומרהיבות במיוחד.

דיברנו בעבר על הספקטרום האלקטרומגנטי ועל מגבלות העין האנושית המסוגלת לקלוט רק חלק קטן ממנו – האור הנראה.

מאז שניוטון הוכיח שאור מורכב מכל צבעי הקשת והרשל גילה את תחום האינפרא אדום, האנושות פיתחה טלסקופים שונים המתמקדים בחלקים שונים של הספקטרום.

כך לדוגמה קיבלנו את טלסקופ החלל Chandra שצופה בקרינת X-Ray והאח המפורסם והצעיר יותר James Webb שמתמחה באינפרא אדום. שני מכשירים שמתמקדים בחלקים שונים לחלוטין של הספקטרום.

מה קורה כאשר משלבים תמונות משניהם לתמונה מורכבת, מתבלים במידע שמגיע מטלסקופ Hubble שרגיש לאור הנראה, Spitzer שרגיש לאינפרא אדום ועוד?

במילה אחת: קסם.

כמובן שעל מנת שנוכל לראות קרינת X ואינפרא אדום החלקים האלה של המידע נצבעים בצבע שהעין שלנו תוכל לקלוט.

לדוגמא קרינת X שנמצאת בחלק הכחול/סגול של הספקטרום תמופה לצבע הסגול בעוד האור הנראה ימופה ל RGB – אדום, ירוק וכחול. מיפוי זה לא חקוק בסלע וניתן לשינוי.

התמונות פשוט מרהיבות וכוללות צביר כוכבים, שתי גלקסיות ותקריב של ערפילית. בכיתוב התמונות נציין מי זה מי וכמובן איך מופו הצבעים לספקטרום.

רשימת הקרדיטים ארוכה מהרגיל אבל כל גורם הוסיף את הנגיעה שלו לקסם הזה:

X-ray: Chandra: NASA/CXC/SAO, XMM: ESA/XMM-Newton; IR: JWST: NASA/ESA/CSA/STScI, Spitzer: NASA/JPL/CalTech; Optical: Hubble: NASA/ESA/STScI, ESO; Image Processing: L. Frattare, J. Major, and K. Arcand

 

ליקוי חמה מלא 8 באפריל 2024

בעוד מספר ימים (8 באפריל 2024), מעל יבשת אמריקה, ובעיקר מעל מקסיקו, ארה"ב ובקנדה, יתרחש ליקוי חמה מלא (כשהירח נמצא בין כדור הארץ לשמש, ומסתיר

חורים שחורים – חלק ב

חורים שחורים – חלק ב חורים שחורים סופר מסיביים בפרק הקודם דיברנו על חורים שחורים כוכביים. חורים שחורים אלה הם המצב הסופי של תהליך החיים

תחנת החלל הבין-לאומית

שטה לה בגובה של 400 קילומטר מעל פני הים, תחנת החלל הבינ"ל היא מופת להישגיות אנושית ושיתוף פעולה. בואו ונלמד כמה דברים בסיסיים עליה!

ערפילית ראש הסוס

ערפילית ראש הסוס עם סוף החורף נעלמת מהשמיים קבוצת הכוכבים אוריון. קבוצה זו מכילה חלק מהאובייקטים המעניינים ביותר כמו מלכת הערפיליות – הערפילית הגדולה של