המרכז האסטרונומי

נחיתה פרטית ראשונה בהיסטוריה (חצי) מוצלחת על הירח

אולי ישנתם כשזה קרה, אבל ביום חמישי 22.2.24 (ממש לפני כמה ימים) נחתה על הירח בפעם הראשונה בהיסטוריה – גשושית של חברה פרטית (ולא של גוף ציבורי, מדינה, או ארגון לאומי).
חברת Intuitive Machines מטקסס, אמריקה, הנחיתה על הירח את הגשושית "נחת-הירח אודיסוס".
הנחיתה לא הייתה פשוטה, ובמהלכה מערכת הניווט שמשתמשת בלייזרים השתבשה, ובגלל התקלה הגשושית נאלצה לטוס סיבוב אחד אקסטרה מסביב לירח לפני הנחיתה.
 
מטרת המשימה הייתה לשגר גשושית שתביא אל הירח כלים, חומרים, וחפצים לצורך תעבורה ומשימות עתידיות שיתרחשו על פני הירח. בין הכלים היו גם מערכת שקולטת פולסים של לייזר שהמערכת פולטת כדי לאמוד את המרחק מחפצים שונים בלי לראות אותם (היא נקראת Doppler LIDAR system) ובסוף השתמשו בה כדי לנחות נחיתה רכה בהצלחה.
הגשושית לא נשאה רק כלים וחפצים פרקטיים אלא גם יצירת אומנות – האמן ג'ף קונס הורשה לצרף אל אוסף החפצים גם קופסה שבה 125 כדורי ברזל אל-חלד קטנים שמייצגים את המעברים השונים של הירח במהלך חודש.
 
הפוטנציאל הרדום שיש בתחום חקר הירח – מקסים הרבה אנשים כבר המון שנים.
תיעוש חקר החלל הוא הזדמנות נהדרת לשדרוג החיים שלנו פה על כדור הארץ, וזה הצעד הראשון בפיתוח של תעשייה שלמה של חקר החלל.
אולי מתישהו תתלבטו אם בא לכם לישון בבית מלון במדגסקר, על אוניה בהפלגה מפנקת, או על חללית שמשייטת בחלל, וכל האפשרויות יהיו זמינות בערך באותו המחיר?
או שאולי המחירים של כל הטכנולוגיות, וכל התעשיות ירדו פלאים לרמה של אוטופיה של ממש – ולו בגלל שאנחנו מייבאים חומרי גלם מאסטרואידים, וכוכבים לכת אחרים?
תיירות חלל היא כרגע בשלב חלום, בגלל שלעזוב את כדור הארץ זה יקר, והירח הוגבל עד כה בעיקר הוגבל לארגונים ומדינות, ולא לחברות פרטיות.
 
מבצעים כאלה לנחיתות על הירח מנפיחים בנו תקווה אולי ליצור עליו תחנת חלל, ולנסות ליישב אותו, או לחקור את הירח יותר לעומק ולגלות קצת על העבר שלו בעזרת חקר גיאולוגי מתחת לפני השטח שלו. וגם כאן על כדור הארץ, הצלחות כאלה מורידות עומס כלכלי מארגוני חקר-חלל, ומאפשרות הקלות על משלמי מיסים.
 
תיעוש של החלל הוא דבר חיובי כמעט לחלוטין, ופותח דלתות לחלום על המון תחומים בעתיד – לא רק כאלה של מדע!
בין אם זה חקלאות בחלל, ייבוא של חומרים, תיירות, אנרגיה, ונופש, מלונות, ותיירות.
אתם לא היחידים שחולמים, גם הגשושית – אודיסוס, נחתה על הירח, ובגלל תנופה עודפת בעת הנחיתה – נפלה על הצד, וכעת שוכבת עם הראש על סלע (בינתיים, עד שיסדרו אותה), וכמונו – חולמת על העתיד שבו היא תוכל לנוח במלון מפנק בין הכוכבים.

הכירו את גלקסיית הקוברה והעכבר

אחת מהגלקסיות היפות והייחודיות ביותר, הינה גלקסיית הקוברה והעכבר. היא ידועה בשמות שונים כמו NGC 2442/43, AM 0736-692, ו-ESO 59-8. הגלקסיה הזאת נמצאת בקבוצת הכוכבים

הפנינג חלל בבית רותר

הפנינג חלל בבית רותר בחודש מאי, בשבוע לילות יורי לציון האסטרונאוט הראשון שהגיע לחלל ערכנו בבית רותר הפנינג חלל.בהפנינג העברנו הרצאה מעמיקה על היווצרות הירח,

ערפילית ראש הסוס

ערפילית ראש הסוס עם סוף החורף נעלמת מהשמיים קבוצת הכוכבים אוריון. קבוצה זו מכילה חלק מהאובייקטים המעניינים ביותר כמו מלכת הערפיליות – הערפילית הגדולה של

לקרוא ספר בחלל

אם ממש בא לכם להיות לבד, נגיד, כי אתם רוצים לקרוא ספר… המקום הכי בודד, והכי מרוחק מבני אדם שיש הוא ללא ספק החלל החיצון.