המרכז האסטרונומי

שבוע ירחים – ירחי מאדים

שבוע ירחים – ירחי מאדים

אנחנו אוהבים לדבר הרבה על מאדים בתור יעד עתידי ליישוב ולמחקר, שכן מאדים הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו, שעליו נוכל לדרוך על פני השטח עם חליפה, בלי למות 🙂 כוח המשיכה, והלחץ האטמוספירה הם ידידותיים במיוחד לעומת השכנים האחרים, ולכן אנחנו נרצה לבקר בו יום אחד.

אבל אנחנו נדבר היום דווקא על הירחים של מאדים, כמובטח. כמה ירחים יש למאדים? ובכן… רק שניים. פובוס ודיימוס.

שניהם קטנים. מאוד קטנים. הקוטר של פובוס הוא כ-23 ק"מ, ושל דיימוס רק 6 ק"מ. השטחים של הירחים האלה קרובים לאלה של כמה מדינות, כמו לוקסמבורג, או מלטה. הם כל-כך קטנים שהם אפילו לא ממש בצורת כדור, הם נראים כאילו ילד בגן ניסה לעשות כדור מפלסטלינה. הם למעשה כל-כך קטנים, שהם יכולים להקיף את מאדים יחסית מקרוב. זה אומר שבלילה אפשר לראות אותם זוהרים כמו הירח שלנו, רק טיפה יותר קטן.

בגלל ששניהם כאלה קטנים, הרבה אסטרונומים מאמינים שהם כנראה באו מחגורת האסטרואידים "קויפר", שם יש הרבה סלעים בגדלים האלה. בגלל יחסי כוח משיכה של צדק במערכת השמש הקדמונית כשהייתה צעירה, הרבה סלעים עפו לכל עבר, ושניים מהם – דיימוס ופובוס, נתפסו ע"י כוח המשיכה של מאדים ונשארו להיות הירחים של מאדים.

פובוס לא מספיק גדול בשמיים כדי לעשות ליקוי חמה, הוא יכסה רק 30% מפני השטח של השמש בשמיים, מה שאומר שזה יהיה אירוע יחסית מאכזב. אבל דיימוס? הוא אפילו יותר קטן, אז הוא יכסה רק אחוז אחד מהשטח של השמש בשמיים. אז אם הוא ינסה לעשות ליקוי חמה, זה יהיה כל-כך קטן שלא נשים לב אפילו להבדל, גם אם נסתכל דרך משקפיים סולאריות לליקויי חמה.

כפי שציינו בפוסטים קודמים, לכל ירח יש סוף, כי כל ירח מתקרב אל כוכב הלכת, או מתרחק ממנו. ובכן, פובוס מתקרב, ודיימוס מתרחק, כך ששתי האופציות יתקיימו בשביל מאדים.


במקרה של פובוס, הוא מתקרב בערך שני מטרים כל שנה, ובעוד כמה מיליוני שנים הוא יתפורר ויהפוך לטבעת יפהפיה וחומה סביב מאדים. אם יתקרב מהר מדי, הוא עשוי להתרסק אל תוך מאדים כמו מטאור, מכיוון שהוא קטן מספיק כדי לא להתפרק, אם יהיה מהיר מספיק.

 

דיימוס לעומת זאת מתרחק, ובעתיד הרחוק מאוד ינטוש את הכוכב האדום, מה שאומר שמאדים מתישהו יישאר ללא ירחים. אולי מוטב לבקר שם ולו בשביל להספיק לצפות בהם לפני שייעלמו.

האם מצאנו את הגלקסיה המושלמת?

האם מצאנו את הגלקסיה המושלמת? אי שם בשמיים ליד קבוצת הכוכבים "הנחש", ניתן למצוא גוף בעל צורה סופר יוצאת דופן שמרחף לו בחלל הבין גלקטי.

פנים גלקטיות בחלל?

ביקום הקדום, התנגשויות של גלקסיות היו תופעה די שכיחה שיצרה המוני מבנים מורכבים, אך התנגשויות ישירות כמו זו שיצרה את מערכת "ארפ-מדור" שבתמונה (AM 2026-424),