המרכז האסטרונומי

האם מצאנו את הגלקסיה המושלמת?

אי שם בשמיים ליד קבוצת הכוכבים "הנחש", ניתן למצוא גוף בעל צורה סופר יוצאת דופן שמרחף לו בחלל הבין גלקטי. מבנה קוסמי מורכב זה נקרא "עצם הוג". מאז גילויו על ידי האסטרונום הנודע ארתור הוג ב-1950, הוא מעסיק את הקהילה האסטרונומית בניסיונות להבין את הצורה הגיאומטרית המושלמת. 

עצם מיוחד זה הוא בעצם גלקסיית טבעת נדירה ברוחב של כ-100,000 שנות אור, מעט יותר גדולה משביל החלב, ונמצאת במרחק משוגע של כ – 600 מיליון שנות אור מכדור הארץ. 

התמונה המצורפת שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל, מציגה מעגל זוהר המורכב ממיליארדי כוכבים כחולים המקיפים כדור צפוף יותר, עמוס בכוכבים אדומים. בריק העמום המפריד בין שתי הישויות המאסיביות האלה, מתאפשרת הצצה לעוד גלקסיית טבעת – הנמצאת רחוק הרבה יותר מנקודת התצפית שלנו.

אז מה כל מסקרן פה?
קודם כל מן הסתם צורת הטבעת המושלמת (רוב הגלקסיות הם אליפטיות או מעין כדוריות), וכן העובדה שהיא כביכול מפוצלת ליותר מגלקסיה אחת.

אז מה גרם לתופעה הנדירה הזו? 
הקהילה האסטרונומית אינה בטוחה. גלקסיות טבעת מהוות רק 0.1%  מסך כל הגלקסיות המקוטלגות, מה שהופך אותן לנושאי מחקר מאתגרים. הוג הציע בתחילה שהצורה הטבעתית המוזרה יכולה להיות מיוחסת לעידוש כבידתי – תופעה שבה עצמים בעלי מסה עצומה מעקמים את המחרחב והאור הנע בתוכם, אולם תצפיות עם טלסקופים מתקדמים יותר פסלו הצעה זו. 

תאוריה שכיחה אחרת משערת שייתכן שעצם הוג היה פעם גלקסית דיסק טיפוסית שעברה הפרעה משמעותית עקב התנגשות עם גלקסיה שכנה. על פניו, התנגשות אלימה כזו הייתה חודרת את הדיסק ומשנה באופן קבוע את הדינמיקה הכבידתית שלו. אם אירוע קטסטרופלי זה התרחש ב-3 מיליארד השנים האחרונות, תצפיות טלסקופיות רדיו היו אמורות לגלות שרידים של התנגשות זו. ובכל זאת, שום ראייה כזו לא זוהתה.

לפיכך, אם התנגשות שמימית עצומה היא בליבו של מקור עצם הוג, הרי שהיא התרחשה כל כך רחוק בעבר שכל העקבות נמחקו לחלוטין. בהינתן מספר מוגבל של גלקסיות טבעת זמינות לבדיקה, ובהתחשב בכך שאף אחת מהן אינה מפגינה את הסימטריה המושלמת שמציג עצם הוג, הוא ממשיך להיות נושא אניגמטי בקרב מדענים.

סרטון של צדק וירחיו

צדק, אירופה ואיו סרטון טיימלאפס נהדר שמראה מעבר של הירחים אירופה ואיו מעל הכתם הכתום הגדול. צולם על ידי החללית קאסיני שסיפקה תמונות מדהימות של

העתקת התודעה למחשב – חיי נצח?

בפוסט הקודם דיברנו על האפשרויות שפרויקט נוירולינק של אילון מאסק פותח, אבל הוא רק ההתחלה של אחת מהמשימות הכי מסובכות שאנחנו יכולים לחשוב עליהן; העלאת

FAsat Delta – לווין ישראלי חדש

FAsat Delta – לווין ישראלי חדש בלילה שבין שני (12/6/2023) לשלישי בשעה 00:19 בלילה, ישוגר הלווין ישראלי FAsat Delta על ידי חברת השיגור האמריקאית SpaceX

Credits: NASA/CXC/M.Weiss

חורים שחורים – חלק 1

בלא מעט פוסטים על גלקסיות אנחנו מדברים על חורים שחורים שנמצאים במרכזן.מה זה בכלל חור שחור, איזה סוגים של חורים שחורים קיימים, ואם חור הוא