המרכז האסטרונומי

שיר עברי ראשון נחת על הירח

המשוררת  הישראלית ללי מיכאלי פורצת את גבולות כדור הארץ ומגיעה לחלל.

שירה של מיכאלי, 'אימא שלי ,'נבחר לייצג את ישראל באוסף השירה מרחבי העולם ששוגר לירח על ידי SPACE-X – חברת החלל של אילון מאסק, ב-15 בפברואר 2024 (8:05 שעון ישראל) ונחת ב-23 בפברואר 2024 (00:30 שעון ישראל).

 בפרויקט משותף של נאס"א וLUNAR CODEX- (קודקס הירח) נערכה אנתולוגיית שירה מרחבי העולם הכוללת למעלה ממאה ארצות, ביניהן שירה של ללי מיכאלי, שמייצג את ישראל. השיר מוטבע על קפסולת זמן של שניים וחצי ס"מ בעברית ובאנגלית.

Lunar Codex  הוא פרויקט גלובאלי המאחסן את עבודתם של אמנים ויוצרים עכשוויים מרחבי העולם ו AI-אחד על קפסולות זמן ששוגרו במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א. זו ההצבה המשמעותית הראשונה של נכסי תרבות עכשוויים על הירח, ומהווה כרגע  ארכיון גלובאלי יחיד שמשוגר לחלל. 

הפרויקט עושה שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית ואנלוגית במטרה לשמר יצירות שירה וספרות, אמנות, מוזיקה וקולנוע, המאוחסנות בקפסולות זמן שמשוגרות לירח כסוג של מסר בבקבוק לעתיד. כל העבודות עברו דיגיטציה בכרטיסי זיכרון או הועברו ל NanoFiche טכנולוגיית סרטים מבוססת ניקל שיכולה לשמר כמויות עצומות של מידע אנלוגי בגודל מיקרוסקופי.  

אוסף  NOVA-Cכולל יצירות שירה, בהן השיר של ללי מיכאלי, ששוגר על ידיFalcon 9  של SPACE-X חברת החלל של אילון מאסק, והנחתת של חברת Intuitive Machines והצליחה להנחית את הנחתת "אודיסאוס" באזור הקוטב הדרומי של הירח.

השיגור הועבר בשידור חי באתר נאס"א.

 

 

שירה של ללי מיכאלי 'אמא שלי' ששוגר לירח במסגרת הפרויקט, פורסם לראשונה בספרה "צייר אותי בוערת" (הוצאת כרמל, 2008).

 

ללי מיכאלי

 

אימא שלי

 

לֹא בַּבַּיִת

וְ

אֲנִי כְּבָר הִתְעוֹרַרְתִּי לְסֶרֶט

אִמָּא שֶׁלִּי הָלְכָה בִּלְעָדַי לִרְאוֹת וְהִשְׁאִירָה לִי

כִּיסֵּא מְסוּלְסָל וְאֶת כָּל הַכּוֹכָבִים

עַל הָרֹאשׁ

הַשָּׁחוֹר

השוואת טלסקופים בצילומי שמש

השוואת תמונות שמש בין טלסקופים שונים תהיתם מה ההבדלים ברזולוציה בין טלסקופ שמש קטן (40ממ) לעומת טלסקופ גדול הרבה יותר (125ממ)? הדגמה בסרטון: https://youtu.be/rh-4U8-aWGw

תמונת היום (27.3.2024) לפעילות שמש

התמונה המדהימה הזו שצולמה על ידי חברנו אילן שפירא, זכתה בתחרות "תמונת היום" של העמוד הפופלרי "SOLARACTIVITY". אילן הוא מצלמי השמש הבולטים בישראל, ואנחנו ממליצים

נחיתה פרטית ראשונה בהיסטוריה (חצי) מוצלחת על הירח

בפריצת דרך חסרת תקדים, חברת Intuitive Machines הפכה לראשונה להנחית גשושית פרטית על הירח. עם תקלות והצלחות, "נחת-הירח אודיסוס" נועדה לפתוח עידן חדש של חקר החלל. מה השלכות המשימה המהפכנית הזו על עתיד תעשיית החלל וחיינו על כדור הארץ?