המרכז האסטרונומי

ענני דדיים – מהתופעות המרהיבות של החורף

זה כבר למעלה מחודש ברצף שמזג האוויר בישראל מזכיר יותר מדינות באירופה, ולכבוד המאורע החלטנו לדבר על אחת התופעות היפות שאפשר לראות בחורף – ענני דדיים (Mammatus).

ענני דדיים, עם צורתם המיוחדת הדומה לשקיקים שתלויים מתחת לבסיס הענן, הם אחד מהתופעות המרהיבות ביותר בעולם המטאורולוגיה. שמם מקורו במילה הלטינית "mamma", שמשמעותה שד או חלב, ומתאר היטב את המראה הייחודי שלהם. אבל לא רק המראה הוא זה שמעניין אותנו כאן, אלא גם המשמעות המטאורולוגית שמאחורי תופעה זו.

ענני דדיים מתפתחים בעיקר מתחת לענני קומולונימבוס, המכונים לעיתים "ענני סערה". התהליך המדעי מאחורי התופעה מעניין בפני עצמו: אוויר קר וכבד יורד דרך הענן, ובתהליך זה הוא מפריד בין טיפות המים ויוצר את המראה האופייני של שקיקים.

האם הופעת ענני דדיים אמורה להדליק נורת אזהרה בנוגע לתנאי מזג האוויר? לא בהכרח. למרות שהם יכולים להופיע לפני או אחרי תנאי סופה, הם לא בהכרח מצביעים על סערה קרובה. זו פשוט תופעה שמצביעה על דינמיקה מסוימת באטמוספירה.

ברור שענני דדיים הם יותר מסתם "נוף יפה" בשמיים. הם מהווים כלי חקר חשוב למדענים המנסים להבין טוב יותר את התהליכים המתרחשים באטמוספירה שלנו. תצפית על עננים אלו יכולה לספק מידע חשוב על תנאי מזג האוויר הקרובים, ולכן, הם מהווים כלי מדעי ולא רק תופעה מרהיבה.

דגימת האסטרואיד OSIRIS-REx

אסטרואידים הינם גושים ענקיים של סלע שמרחפים להם במסלולים שונים סביב השמש, כמו שאר הגופים במערכת השמש. הם מורכבים בעיקר מסלעים ואבק, אך רבים מהם כוללים מרכיבים מעניינים שונים כמו מים, מתכות ועוד. רבים מאותם אסטרואידים מכילים משאבים אותם נרצה לכרות בעתיד, ולשם כך יש צורך להתחיל במיפויים ברזולוציה גבוהה, כלומר להתחיל לצלם מקרוב, מאוד קרוב.

קפיצה למצפה במעלה אדומים

קפיצה למצפה במעלה אדומים ביום שלישי האחרון קפצנו לבקר את חברנו ירין, במצפה הכוכבים במעלה אדומים כדי לנסות לעזור לסדר את הטלסקופ הראשי במצפה שעשה

רכס יאפטוס

הכירו את הרכס המשווני ביאפטוס, הירח השלישי בגודלו של שבתאי.  יאפטוס, בעל רדיוס ממוצע של 736 קילומטרים, עשוי ברובו מקרח עם תכולת סלע קטנה. רכס

Arp-142 הפינגווין והביצה

גלקסיות הפינגווין והביצה נפגשות בריקוד קוסמי מרתק. גילוי זה מספר סיפור של יצירה, עקמומיות וכוחות נסתרים

שבוע ירחים – ירחי מאדים

שבוע ירחים – ירחי מאדים אנחנו אוהבים לדבר הרבה על מאדים בתור יעד עתידי ליישוב ולמחקר, שכן מאדים הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו, שעליו

שאלות? אנחנו כאן לכל צורך

ניתן גם להשאיר הודעה בטופס יצירת קשר: